Inici / Raval: concentració contra un nou hotel

Raval: concentració contra un nou hotel


27.09.2008

hotel barceloEl divendres 26 de setembre, a les set de la tarda, va tenir lloc una concentració a la rambla del Raval en contra d'un nou hotel inaugurat en aquest barri, darrer exponent de les polítiques especulatives patides per la ciutat de Barcelona. El rerafons i les motivacions per expressar aquesta oposició ens les explica la Coordinadora contra l'especulació del Raval:

"No és d'ara ni és cap secret la voluntat de l'Ajuntament de Barcelona de lliurar la ciutat com a producte i en particular el seu centre històric, Ciutat Vella, al batibull consumista i al descontrol del turisme massiu.Fa tot just unes setmanes, l'alcalde Jordi Hereu, en reunió amb els màxims representants de la indústria hotelera, afirmava que «Barcelona pot assumir més turisme, tant de vacances com de convencions i congressos». Abans que ell, la regidora de Districte Itziar González, que al jurar el seu càrrec va assegurar que retornaria el districte als veïns, anunciava que El Raval havia de ser la porta d'entrada per als milers de turistes que arriben a la ciutat en creuers.

Les xifres són igual d'explícites que les declaracions dels representants municipals: actualment hi ha 30.000 places hoteleres a tota Barcelona segons fonts municipals i només en el centre existeixen 80 hotels i s'han concedit 23 llicències en dos anys. Pràcticament una vegada al mes, els tècnics de Ciutat Vella han donat via lliure a un hotel."

 

manifestació al raval "Darrere de les paraules i les xifres que parlen del turisme com d'una benedicció o d'una plaga que cal assumir, es tracta d'ocultar una reforma urbanística que segueix executant-se en la seva última fase però a la qual es pretén tractar com si mai hagués existit. Els nivells actuals de hiperexplotació turística són el fruit de pràcticament vint anys —l'assalt a Ciutat Vella es va iniciar el 1989— d'expropiacions, expulsió de veïns, destrucció d'edificis i abusos institucionals, d'una perllongada operació a cor obert i a sang freda o bullint segons les necessitats, que avui culmina amb desgraciat èxit.

D'aquesta història que ara sembla condemnada a desaparèixer i a la caixa negra de la qual s'oculten com a mínim 7.000 veïns desplaçats a tota Ciutat Vella segons calcularia en el seu moment el periodista Josep María Huertas, l'Operació Illa Robador és digna representant i l'Hotel Barceló la guinda de la guerra als veïns. Allí on ara s'enlairen l'hotel, les cooperatives d'habitatges o la futura Filmoteca, van ser destruïts en el seu moment 50 edificis, 450 habitatges i 93 locals comercials, amb unes conseqüències socials directes i indirectes de les quals encara avui no s'han donat xifres, però que es traduïxen en centenars de vides trencades per l'urbanisme salvatge, l'especulació immobiliària i el mobbing.

L'Hotel Barceló és una bandera, la demostració que s'ha aconseguit lliurar el territori al mercat; i també és un desafiament, perquè amb la seva presència pretén anunciar el futur d'un barri rematat a imatge i semblança seva. És, com tota la nova illa, un armatoste construït sense el barri i contra el barri, que amb el seu bessó, l'Hotel Vela a La Barceloneta, és una prova de l'abast i l'alçada del compromís entre les institucions i el negoci privat. Una prova, en aquest cas, de deu pisos i 38 metres d'altura.

La d'avui, per tant, no és la inauguració d'un hotel sinó la cerimònia de clausura de vint anys de desvergonya política i urbanística al Raval. Tot i que encara queda dany per fer i fora dels focus que il·luminen l'hotel però a pocs metres es repeteix la violència urbanística cada dia, la celebració de l'obertura de l'Hotel Barceló és la representació amb la qual els seus responsables i beneficiaris festegen el final tota una època de destrucció social i urbana."