Inici / 1er Saló del Comic Social 2010
1er Saló del Comic Social 2010

Ier SALÓ DEL CÒMIC SOCIAL
http://saloncomicsocial.blogspot.com/
Primer Saló Independent de Còmic Social
-
Fitxa tècnica
La 1ª edició del Saló de Còmic Social se celebrarà els dies 7, 8 i 9 de maig de 1010, a l´Espai Jove La Fontana, carrer Gran de Gràcia, 190-192, 08012, de Barcelona.
L´”ambient còmic” (públic i mitjans de comunicació) originat amb motiu de la celebració del Saló Internacional de Còmic de Barcelona, organitzat per FICOMIC, és el moment idoni per organitzar un esdeveniment diferent i alternatiu destinat a totes aquelles persones (autors i públic) que creuen que el còmic pot ser una “altra” cosa.
Organització
Montatge i difusió
- Attac Catalunya
C. Aragó 174-176 2º 3ª
08011 Barcelona
Telf. 934 520 385
Coordinació d´autors, obres i exposicions.
- Ricardo Hermida, il.lustrador.
- Albert Drandov, guionista.
- Guillermo Velasco, il.lustrador.
- Jordi Torrent, professor CCSS.
Comunicació
Constanza Tlf. 619583104
Contacte
comicsocial@gmail.com
2. Presentació
Quan el còmic canvia… el món!
Per primera vegada a Espanya s’inaugurà un saló de còmic amb un contingut exclusivament social i històric, no tan sols com a vitrina de mers productes comercials, tot facilitant així la trobada entre autors i públics sensibles al còmic com a mitjà de comunicació en el sentit més ampli del terme.
El còmic, a l’igual que la literatura, el cinema, la televisió, la ràdio, Internet i d’altres mitjans de comunicació i del moviment social, és un mitjà vàlid per a mostrar informacions alternatives a les “oficials”, i no solament mitjà d’entreteniment per a les masses, les juvenils en particular.
El Saló de Còmic Social és una vinyeta oberta al món, als conflictes socials, a les lluites de moltes persones en distints punts del planeta, una mostra de sentiments, somnis i il·lusions, i un espai on poder expressar lliurement les idees.
Està organitzat per un grup de ciutadans que desitgen promoure una educació popular i debatre sobre les conseqüències del liberalisme, així com també per autors que expressen mitjançant els seus dibuixos i paraules aquests mateixos missatges i motius de reflexió. Tots ells volen provocar encontres, debats, polèmiques…volen canviar el món!
Tots els participants ho fan de forma desinteressada i gratuïta. No es compta amb cap subvenció.
Objectiu de la mostra
-
Aconseguir la participació de la ciutadania i la implicació del teixit associatiu: moviments socials, col·lectius, entitats, persones a títol individual i ONG´s.
-
Difondre, visualitzar i donar a conèixer els esforços i projectes de persones i organitzacions que treballen per a millorar el món.
-
Informar i oferir als assistents possibilitats de col·laboració. Situar-los en l’ampli espai social del present.
-
Ser objecte de memòria i provocar encontres i debats sobre la nostra vida quotidiana.
-
Servir de punt de trobada entre autors i lectors, tot possibilitant l´intercanvi d’opinions en relació a la forma mitjançant la qual els temes tractats es mostren a través del còmic.
3. Ubicació
El Saló de Còmic Social s’organitza en un centre social, en un barri popular on s’hi dóna una estimulant barreja de gent i d’idees. El saló està obert a tots els públics.
L’Espai Jove La Fontana està dedicat a la joventut i a les associacions juvenils. S’hi poden trobar moltes propostes interessants i molts recursos per portar a terme diferents iniciatives. Un espai que mereix ser conegut i aprofitat.
Situació:
Gran de Gràcia 190, 08012
Districte:
Barri de Gràcia, Barcelona
Metro: Línea 3 - Estació Fontana
Autobús: 22-24-28-92-87-N4-114
Tren: FGC Gràcia
4. Timing - Programació
|
Activitats:
Activitats paral·leles en col·laboració amb el Saló del Còmic Social: Exposició de "María y yo", de Miguel Gallardo, a la Biblioteca Ignasi Iglésias-Can Fabra. Web oficial: http://www.bcn.cat/bibcanfabra
|
Exposicions
Exposició d´originals i explicació de l´origen de la idea, el procés de documentació i de la repercussió que ha tingut l´obra en el públic, els mitjans i el món del còmic en general.
-Olimpita. Dibuixar Barcelona. Energies d´un barri: Gràcia.
- Quinze il.lustradors dibuixen sobre “Joventut i crisi: una vida de puta mare”.
Exposició permanent del 3 al 16 de maig
Ricardo Hermida
Raúl Carreño Andú
Llibreria permanent durant el Saló
Per tal que els i les visitants puguin fer-se amb exemplars de les obres presentades en el Saló, s’habilitarà un estand a càrrec d’una llibreria especialitzada, després d’haver aconseguit tenir en dipòsit els exemplars de temàtica social seleccionats segons la finalitat inherent al Saló.
LLibrería: Cosmic Comics & Merchandissing, Castillejos 272 – 08025
Gratuïtat
Atesa la naturalesa sense ànim de lucre, independent i gratuïta del Saló, a aquells autors que no disposin d’allotjament a la ciutat se’ls ofereix la possibilitat de poder-ho fer en el domicili de membres d´Attac o en el d’altres autors residents a la capital. D’altra banda, se sol·licitarà a un dibuixant de Barcelona la confecció del cartell del Saló.
Inauguració - Dimecres 5 de maig de 2010. 19:30 h.
S’inauguren aquest dia les exposicions i es presenta el Saló als mitjans.
Ponents:
- Albert Drandov: guionista de còmic
- Carlos Azagra: dibuixant de còmic
- Jordi Torrent: professor CCSS
- Cristina González: Attac-Catalunya
Debats:
Es presenten tres temes a debat, corresponents a temàtiques socials que hagin estat reflectides en alguna de les obres publicades en format còmic o novel·la gràfica.
Els convidats seran autors sensibles als temes socials, actuals i/o històrics, i ben conscients que s’adrecen a un públic convençut que el còmic no és solament un objecte de distracció. Un públic que pensa que el còmic pot ser més compromès, tot parlant de la vida quotidiana.
Es convidarà també a membres del moviment social (associacions, sindicats, grups minoritaris…) per tal d’afavorir d´intercanvi d’idees, opinions i experiències entre autors i públic assistent.
Passi de Vídeo – Divendres 7, 11:00 a 13:00
PersépolisTítulPersépolis
Persépolis narra la vida de la iraniana Marjane Satrapi des de la seva infantesa a Teherán, on viurà una guerra que acabarà fent que els seus pares la treguin del país. El còmic comença el 1979, quan Marjane Satrapi té només nou anys i comença a patir les conseqüències de la Revolució islàmica. Serà testimoni aleshores del canvi social i polític que posa fi al regnat del sha a Iran i dóna pas a una república. Marjane Satrapi intentarà comprendre el món que l’envolta i és aquí on comprovarem la influència dels seus pares, una família de classe alta i de ideologia progressista, la seva inquietud intel·lectual i la seva gran imaginació. Marjane coneixerà l’historia de alguns dels seus familiars, estretament relacionats amb els successos que es esdevenen al seu país.
1º Debat - Divendres 7, 19:30 h.
Còmic i salut.
La presentació d’històries i experiències personals permet poder plantejar múltiples problemes socials relacionats amb la salut.
6 convidats.
Maria y Miguel Gallardo: “Maria y yo” (Astiberri)
Cristina Duran y Miguel A. Giner Bou: “Una posibilidad entre mil” (Sin Sentido)
Mario Torrecillas y Tyto Alba: “El hijo” (Glenat)
I també:
Associacions i sindicats relacionats amb la salut.
2º Debat - Dissabte 8, 19:30 h.
Joventut i crisi. Una vida de puta mare.
Còmics que narren la vida quotidiana dels joves i les seva confrontació amb un món vell.
6 convidats.
Jaime Martin: “Sangre de barrio” (La Cupula)
Ricardo Hermida. Il.lustrador de premsa.
Hernan Migoya y Joan Marin: “Olimpita” (Norma)
Anibal Mendoza y Martin Tognola: “Barcelona low cost” (Glenat)
I també:
Associacions de joves, treballadors socials…
3º Debat - Diumenge 9, 12:00 h.
Com dibuixar la Guerra Civil Espanyola? Què narrar?
Perquè sense memòria no es pot fer camí. Els còmics ens parlen d’un passat ple de ferides.
3 convidats.
Antonio Altarriba: “El arte de volar” (Ponent).
Carlos Giménez: “36-39” (Glenat)
Antonio Martin : historiador de la premsa i investigador del còmic de la guerra civil
I també:
Associacions de Memòria històrica, historiadors…
Per als autors: Guillermo Velasco, Ricardo Hermida, Albert Drandov.
Per Attac-Catalunya Ana Pajerols, Ricardo Gómez, Constanza Escriche